Undgå overforberedelse og bliv en bedre underviser
Sådan forbereder du dig
Når du forbereder dig til en time er det en god ide at bruge en bestemt struktur, som sikrer at du gør dig overvejelser over de tre didaktiske grundspørgsmål, hvorfor man skal undervise i et fag, hvad man konkret skal undervise i og hvordan. Her anbefaler jeg en FIMME struktur:
Formål – Hvorfor? (for faget, forløbet og den enkelte time).
Indhold – Hvad? (emner, kernestof, supplerende stof).
Metode – Hvordan? (arbejdsformer, principper: induktion/deduktion/eksemplaritet, progression, sekvensering, læringsrum, spørgeteknik).
Materiale - Hvilket: bøger, tekster, film, YouTube, eksperimenter mv.
Evaluering: f.eks. hurtigskrivning eller Delfi metoden. Se denne fine oversigt over evalueringsformer: http://www.marinos.dk/eva/ og læs indlægget om evaluering.
Den gode time
Forestil dig hjemmefra, hvordan den gode time kunne se ud. Timerne skal være varierede, strukturerede og inspirerende. Undgå at fylde alt for meget stof på, tænk i eksemplaritet: Få centrale tekster som er illustrative og eksemplariske for temaet/forløbet.
Her er mit bud på den gode time:
Mål med timen, timens placering i forløbet.
Overvej: stofmængde, sekvensering, styring, tempo, lærerrolle. Bliv inspireret af Becks læringscirkel.
Variér materiale, arbejdsformer, principper. Se læringspyramiden.
Brug spørgeteknik: f.eks. pauser.
Du skal engagere/”pirre”/aktivere – f.eks. visualitet.
Epilog, tid til afslutning: pointerne tydeliggøres og lektien til næste gang introduceres.
Giv gerne dig selv nogle benspænd hjemmefra og husk at bruge dine kollegaer. Systematisk videndeling er en god stressbuffer.
Yderligere inspiration og kilder
www.eva.dk. 2014. 5 elementer der skaber den gode undervisning for alle elever.
Bogen "Om at undervise - 20 skridt til at blive en bedre lærer" af Ole Ditlev Nielsen, Dansk Psykologisk Forlag 2013. Du kan på ovenstående link bl.a. downloade PDF med guide til struktur for den gode lektion.
Bogen "Pæd-Pixi", Syddansk Universitet 2013, som er en kort introduktion til vigtige pædagogiske begreber og metoder.