Flyt fokus væk fra tavlen: elevaktiverende arbejdsformer
Her er en liste over elevaktiverende arbejdsformer. Læs også indlægget om 6 råd til bedre elevaktivitet og om nogle af arbejdsformerne.
- Begrebskort - se dette spil som jeg har været med til at udvikle og læs indlægget om begrebskort (klik her).
- Stille spørgsmål til teksten - f.eks. "stil et spørgsmål som kan besvares udfra dagens lektie og giv det til din sidemand"
- Traditionelle repetitions opgaver (download eksempel)
- Tipskupon
- Mindmaps - den billigste: (Cmap) og den bedste: (MindNode)
- Stationslæring med poster. Læs indlægget om stationenlernen med eksempler (klik her).
- Speed-dating (bliv inspireret her)
- Hurtigskrivning (f.eks. "skriv hvad du har lært idag")
- Brainstorm (bliv inspireret her)
- Matrix gruppearbejde. Læs indlægget (klik her).
- Summegrupper (f.eks. "sum med sidemanden om de vigtigste begreber i dagens lektie"). Læs også indlægget om prologen
- Gennemgå stof for hinanden: hvad forstår vi ikke?
- Prøveeksamen to og to. Læs indlægget og se Marinos evalueringsoversigt
- Korte foredrag: "Du har ordet i X minutter"
- Walk and Talk (se eksempel her)
- Fokuseret klassediskussion. Brug spørgeteknik: se indlægget om spørgeteknik: (klik her)
- Paneldebat (bliv inspireret her)
- Diverse lege, f.eks. Jeopardy (brug jeopardylabs.com), tegn og gæt, hvem vil være millionær? Læs indlægget om faglige spil/lege (klik her).
- Rollespil, dramatisering (bliv inspireret her)
- Energizers og Brain breaks (bliv inpireret her)
- Kropslig fremstilling; teatersport (bliv inspireret her)
- Varierende bordopstilling - læs f.eks. publikation af Susanne Murning, bragt på gl.org (klik her)
Hvilken vil du prøve af i din næste time?
Jeg vil også meget gerne høre, om de erfaringer som du har gjort - eller kommer til at gøre - med min liste ovenfor. Hvilke virker bedst? Hvilke problematikker kan opstå ift. brugen af dem? Er de lige til at gå til, eller kræver nogle af dem ekstra forberedelse end andre eller at dine elever i særlig grad er 'med på den'?
Har du nogle at tilføje til listen? Del meget gerne dine erfaringer, metode og tanker i kommentarfeltet under indlægget.
Inspiration og litteratur
- Undervisningsblog af Eva Pors: 111variation.dk
- Innovationsblog fra Københavns Universitet, udviklet i samarbejde med undervisere fra CBS, DTU og KU. (klik her)
- Artikelsamlingen på nettet: www.blivklog.dk
- Danmarks læringsportal: EMU (klik her)
- Glimrende evalueringsoversigt (klik her) og oversigt over IT-værktøjer af Nicolas Marinos (klik her)
- Publikationen "Klassen spiller ind - klasserumskultur, fællesskaber og deltagelse i gymnasiet" af Susanne Murning. Center for Ungdomsforskning. Aarhus Universitet. 2013. (klik her)
- Min kollega på KVUC: Eva Rosenvold.