Torsdagens pædagogiske benspænd: Der skal indgå et digt, helst et Haikudigt! Se hvordan det gik. Læs mere ➞
Welcome to my blog. I document my adventures in travel, style, and food. Hope you have a nice stay!
All in PÆDAGOGISKE UDFORDRINGER
Torsdagens pædagogiske benspænd: Der skal indgå et digt, helst et Haikudigt! Se hvordan det gik. Læs mere ➞
Hvis fremtidens teknologibårne utopi ikke skal udvikle sig til ulighedens dystopi, skal uddannelsesinstitutioner og undervisere til stadighed opdyrke dyder mere end målbare kompetencer.
Vi skal som undervisere gøre os tanker om, hvorfor vores fag er vigtige. Ellers kan vi ikke få eleverne med. Vi skal være mentorer, der tør anvise retninger, og ikke kun lade eleverne om selv at finde meningen med galskaben.
Jeg er blevet mere og mere opmærksom på vigtigheden af skærmfrie tidsrum. Udfordringerne ved skærmbrug er bl.a. manglende koncentration, forringelse af sociale relationer og smittende digital adfærd. Læs også om "iPad-illusionen" og "filterboble". Skyder jeg gråspurve med kanoner eller er digitale hjælpemidler bare ikke altid fornuftige?
GÆSTEBLOG af Tina Juul Møller · Som mange andre var jeg lamslået over udfaldet af det amerikanske præsidentvalg 8. november, 2016. Men nu har jeg sundet mig. Det som gør, at jeg ikke længere er nedtrykt over Trumps eksistens er helt enkelt, at jeg har opdaget, jeg kan gøre noget. At jeg allerede gør noget.
Min gode kollega Jakob Sørensen og jeg afholder pædagogiske eftermiddagsmøder på KVUC. Møderne starter altid med punktet: "Kære brevkasse" - en af Jakobs gode ideer. Her kommer vi med gode løsningsforslag til dagligdagens pædagogiske spørgsmål og udfordringer. Brevkassen vil jeg nu forsøge at videreføre i blogformat. Skriv til brevkassen!
GÆSTEBLOG · “Generelt er skolefravær et så stort problem, at der tales om en motivationskrise. (…) Dette indlæg handler om hvad man stiller op, rent pædagogisk, når et ungt menneske ikke kommer i skole. For hvad kan man egentlig gøre?” Louise Pindstrup undersøgte, i forbindelse med sit speciale, hvordan et kommunalt projekt arbejdede med at få skoletrætte unge tilbage til folkeskolen. Få konkrete strategier og tips til arbejdet med de unge.
Knud Illeris har altid været en del af mit pædagogiske bagkatalog. Læs om læringstrekanten og hans varemærke: barrierer mod læring som et dynamiske element.