Welcome to my blog. I document my adventures in travel, style, and food. Hope you have a nice stay!
Af Jeppe Ejlskov · God undervisning handler, ifølge lektor emeritus Ib Ravn, om facilitering og at opfylde tre psykologiske behov: kompetence, autonomi og samhørighed. I denne anden del af interviewet kan du læse om facilitatoren, en person som hjælper mennesker med at få dækket deres behov og strukturerer et undervisningsrum. God struktur muliggør frihed.
Du kan også læse om, hvordan man kan øge elevers motivation ved bl.a. at give dem relevante valgmuligheder, tage deres perspektiv, give dem optimale udfordringer og strukturere det nye rum, de træder ind i. Du skal også anerkende deres modstand, deres initiativ, og at de kan noget i forvejen.
Af Jeppe Ejlskov · God undervisning handler, ifølge lektor emeritus Ib Ravn, om facilitering og at opfylde tre psykologiske behov: kompetence, autonomi og samhørighed. Den faciliterende underviser styrer og guider diskussionerne i plenum, sætter faciliterede smågrupper i gang, lader deltagerne tale sammen i par og trioer og stimulerer liv og glæde. I denne første del af interviewet nævner Ravn nævner konkrete ideer, der kan anvendes i undervisningen, bl.a. ”rundgang”, hvor eleverne bevæger sig rundt i lokalet, møder og samtaler med andre og får rørt rundt i den sociale gryde.
Af Jeppe Ejlskov · Hvad virker mandag morgen? Hvad er succeskriterierne for din undervisning? Skal du have synlige mål med din undervisning? Handler god undervisning om at klæde eleverne på til eksamen eller er der andre (for)mål? Hvordan åbner du verden for eleverne? Hvordan åbner du eleverne for verden? Er det alt, der kan tælles, der tæller? Disse spørgsmål er på spil indenfor de to aktuelle positioner indenfor uddannelsesforskningen: John Hattie og Gert Biesta. I denne tredje del af interviewet med Steen Nepper Larsen udfolder han kritikken af Hatties tanker om synlig læring. Læs også om “Fremdenführer’en”, og hvordan vi kan se os selv som tankefødselshjælpere.
Af Jeppe Ejlskov · God undervisning overrasker, har fokus på sagen og inviterer eleverne til at praktisere decentreringskunst. I denne anden del af interviewet, med Steen Nepper Larsen, kan du læse om at bringe sagen til sproget, at bryde med ”What´s in it for Me” logikker, produktive omveje, skærpet opmærksomhedssans, og hvordan man taler dannelsen frem i sine fag.
Af Jeppe Ejlskov · God undervisning overrasker og er risikobetonet. God undervisning har samtidig, ifølge lektor Steen Nepper Larsen, et udsyn og en dobbelt åbning, hvor verden åbner sig for eleven, og eleven åbner sig for verden. God undervisning er en forførelse ind i det fælles og stiller grundlæggende filosofiske spørgsmål. Det vigtigste pædagogiske spørgsmål er: Hvordan kan man ville noget med nogen? I denne første del af interviewet kan du læse også om pædagogiske paradokser, begrebshistorie, Edutech, modbevægelser og sansen for bevægelse.
Af Jeppe Ejlskov · God undervisning handler, ifølge lektor Jonatan Kolding Karnøe, om at eleverne er i dialog om det faglige emne. Karnøe fortæller om brugen af portfolier, som er en måde at arbejde systematisk med sin læringsproces. Læs om seks former for portfolier og få eksempler på portfolioopgaver til mandag morgen.
Af Jeppe Ejlskov · God undervisning handler, ifølge lektor Frans Ørsted Andersen (DPU), om engagement og opmærksomhed. I denne anden del af interviewet kan du læse om kernen i motivation: selvbestemmelse, mestring og relationer. Ørsted Andersen nævner tre spørgsmål, som lærere kan have glæde af at bruge, når de vil undersøge deres elevers motivation. Du kan også læse om balancen mellem de faglige og relationelle aspekter.
Af Jeppe Ejlskov · God undervisning handler, ifølge lektor Frans Ørsted Andersen (DPU), om engagement og opmærksomhed. Engagement smitter og man skal som underviser give eleverne en oplevelse af, at man vil dem det bedste. I denne første del af interviewet kan du læse om problembaseret og hands on undervisning. Du kan også læse om, hvad digitaliseringen kan og ikke kan og om sansernes og rummets betydning.
Af Michael Lykke
Hvad kan skoler og undervisere lære af andre brancher, der også arbejder med pædagogik, didaktik og menneskelig udvikling? Det undersøger vi her på lektionen.dk – Her kan du møde Lene Bjerning Terp, Cand. Scient i Idræt og Sundhed samt tidligere fodboldspiller på eliteniveau.
Af Jeppe Ejlskov · Vi lærer bedst, når vi har glemt, at vi er i gang med at lære. I denne anden del af interviewet kan du læse om læringsglemsel, sagspædagogik, kreativitet, forskellen på undervisning og læring og skolen som noget andet end Netflix.
Af Jeppe Ejlskov · Lene Tanggaard, professor i psykologi og rektor for Designskolen i Kolding, skriver letlæste men langtfra letfordøjelige bøger om kreativitet og læring. Jeg har med stor fornøjelse læst “Det Kreative Nej”, “Læringsglemsel”, “FAQ om kreativitet” og den fremragende grundbog “Pædagogisk Psykologi”. I denne første del af interviewet kan du læse om god undervisning som, ifølge Tanggaard, handler om at myndiggøre og frigøre. God undervisning skal frigøre eleven fra deres umiddelbare livsverden. Den skal tage eleverne med ind i en faglig verden, for at gøre dem i stand til at gå ud i verden igen. Friheden vokser ud af afhængigheden, og hvorfor og hvem er de vigtigste didaktiske spørgsmål.
Af Jeppe Ejlskov · Becks læringscirkel er en klassiker, som jeg selv har haft stor glæde af. Mange af hans grundbøger er obligatorisk stof på pædagogikum. I denne andel del af interviewet kan du læse om den berømte læringscirkel, Hattie, Biesta og forholdet mellem styring og frihed.
Af Jeppe Ejlskov · Becks læringscirkel er en klassiker, som jeg selv har haft stor glæde af. Mange af hans grundbøger er obligatorisk stof på pædagogikum. I denne første del af interviewet kan du læse om hvordan Steen Beck i sin tænkning kombinerer konservative og progressive elementer. God undervisning er kontekstsensitiv og forbundet med den dobbeltkvalificerede underviser: fagpersonen og kommunikatoren. Coronakrisen har udsat mange af os for en stejl læringskurve i forhold til fjernundervisning. Men den har på den anden side også lært Beck, at den atmosfæriske tæthed let går tabt, når undervisningen bliver digital.
Af Jeppe Ejlskov · ”Didaktik handler om at træffe valg.” Sådan indleder Tina Bering Keiding og Ane Qvortrup bogen ”Undervisning mellem hensigt og uforudsigelighed.” I bogen reflekteres - med afsæt i systemteorien - over grundbegreber, som læreren i undervisningen står med. I interviewet med Tina Bering Keiding kan du læse om, hvorledes den systemteoretiske didaktik former spillepladen for didaktiske valg og fravalg. Vi skal lære at betragte valget som valg: ”jeg kunne have valgt anderledes.”
Gæsteblog af Helle Mathiasen · Med udgangspunkt i de sidste godt to dekaders forskning på det gymnasiale område, præsenteres i dette indlæg gymnasieelevernes oplevelse af, hvad god undervisning er. Eleverne er enige om, at lærerens faglige, personlige, sociale og didaktiske kompetencer er afgørende for deres tilgang fag og til at ville deltage i undervisningen. De oplever, at god undervisning er karakteriseret ved at være varieret og meningsfuld - og her hører enigheden så op.
Af Jeppe Ejlskov · I denne anden del af interviewet kan du læse om Poeten, Sokrates, Klods-Hans og de syv undringsdyder: kærlighed, stilhed, ydmyghed, humor, mod, disciplin og venskab. Det vigtigste didaktiske spørgsmål er: Hvad er i grunden det gode liv? Du tænder håb, når du som underviser får den eksistentielle undrings- og dannelsesdimension med, træder ud af rollen som didaktiker og underviser gennem spørgsmål.
Af Jeppe Ejlskov · I jagten på god undervisning møder jeg Finn Thorbjørn Hansen, professor i filosofi. I denne første del af interviewet kan du læse om at være i nærkontakt med det levede liv, undren som sætter grundantagelser på spil, genfortryllelsen og om at være ramt af stilhed. God undervisning er en balancegang mellem fire stemmer og at vise underet. God undervisning er et pædagogisk dobbeltspor: kompetencesporet og dannelsessporet.
Af Jeppe Ejlskov · I jagten på god undervisning møder jeg Lars Ulriksen, professor i naturfagenes uddannelsessociologi, KU. I denne anden del af interviewet kan du læse om grundlæggende didaktiske spørgsmål, bogen med kun ét ord og glæden ved at undervise sammen med andre. Undervisningens mest centrale spørgsmål er, ifølge Ulriksen, både hvorfor og hvem?
Af Jeppe Ejlskov · I jagten på god undervisning møder jeg Lars Ulriksen, professor i naturfagenes uddannelsessociologi, KU. I denne første del af interviewet kan du læse om mødet mellem uddannelser og studerende, forandrede risici, overflade og dybdelæring og gode gamle Knud Illeris. God undervisning har, ifølge Ulriksen, opmærksomhed på og handlerum for eleven. Det er samtidig også en undervisning, der kan give et svar på: hvorfor er det vigtigt at lære det her?
Af Jeppe Ejlskov · I jagten på den gode undervisning møder jeg professor og skoleforsker Per Fibæk Laursen til en snak om snak om god undervisning, undervisningsmetaforer, det uacceptable og undervisningens vigtigste spørgsmål.
Af Jeppe Ejlskov · Jeg møder Alexander von Oettingen, Prorektor ved UC SYD, til en snak om det pædagogiske paradoks, pisse dårlig undervisning, fejlkultur og fremtidens undervisning.