God undervisning - elevernes stemme: Gæsteindlæg af Helle Mathiasen
Gæsteindlæg af Helle Mathiasen
Med udgangspunkt i de sidste godt to dekaders forskning på det gymnasiale område, præsenteres i dette indlæg gymnasieelevernes oplevelse af, hvad god undervisning er. Resultater trækker primært på det hidtil største forsknings-, udviklings- og netværksprojekt af sin art i Danmark, ”Undervisningsorganisering, - former, og medier på langs og tværs af fag og gymnasiale uddannelser, 2010-2014”. Flere tusinde elever er blevet spurgt til deres personlige oplevelse af den gode undervisning (fritekstsvar). Samtlige forskningsprojekter kan tilgås her.
God undervisning er varieret og meningsfuld - og her hører enigheden så op
Eleverne er enige om, at lærerens faglige, personlige, sociale og didaktiske kompetencer er afgørende for deres tilgang til fag og til at ville deltage i undervisningen. Læreren skal ”ville” eleverne og have intention om at understøtte den enkelte elev i bestræbelserne på at lære det, der kræves. De oplever, at god undervisning er karakteriseret ved at være varieret og meningsfuld - og her hører enigheden så op.
One-size-fits-all tilgangen må sparkes til hjørne
De er ikke enige om hvad og hvilke aktiviteter, der giver mening og heller ikke hvornår, hvordan og i hvilket omfang undervisningen skal byde på variation. Eleverne er blandt andet ikke enige om, hvilke typer af undervisningsaktiviteter, der er meningsfulde. Nogle ser det meningsfulde i, at der er en klar nytteværdi i forhold til eksamen, mens andre elever ikke adresserer aktiviteterne til eksamenskontekster men til nytteværdi i forhold til deres liv og i forhold til deres ageren i deres omverden. One-size-fits-all tilgangen til undervisning må på dette grundlag endnu engang sparkes til hjørne, da god undervisning med pejlemærkerne variation i undervisning og mening med undervisning forstås og opleves forskelligt af eleverne. Feltet er mere komplekst end som så. De er fx ikke enige om, hvordan undervisningen skal organiseres, hvilke læringsressourcer og undervisningsmaterialer der skal bruges, hvilke opgaveformater de skal aflevere i, hvilke undervisningstemaer og hvem der skal vælge disse, hvilke undervisningsaktiviteter der virker, og hvordan de kan blive motiveret til at deltage i undervisningen.
Forskellige oplevelser af mening og variation
Eleverne har således forskellige oplevelser af mening og variation i de anvendte undervisningsformer, lærer- og elevrelationer, hjemmearbejde, afleveringsformater, feedbackformer, brug af computere, tilbudte læringsressourcer/undervisningsmaterialer, lærerkompetencer, elevmedbestemmelse, -ansvar og -selvstændighed. Eleverne adresserer mening og variation til både undervisningsorganisering/-former, læringsressourcer/undervisningsmaterialer, opgaver, lektier og lærerfunktioner. Fx oplever nogle elever, at god undervisning byder på minimal grad variation, hvor lærer-/elevroller og undervisningsformer (’tavleundervisning’ nævnes oftest) trækker på velkendte forventninger. Andre elever oplever god undervisning som den undervisning, der ofte byder på konstant variation inden for de nævnte didaktiske elementer. Og så er der elever, der fx oplever god undervisning som en undervisning, der tilbyder moderat variation i undervisningsformer, minimal variation i afleveringsformater og stor variation i tilbudte læringsressourcer/undervisningsmaterialer.
For nogle elever er god undervisning et spørgsmål om reduktion af kompleksitet for andre en kompleksitetsøgning i skolehverdagen. For lærerne kan elevernes oplevelse af god undervisning betragtes som en udfordring – en kompleks en af slagsen.
God undervisning, ifølge eleverne, inviterer til kritiske refleksioner hos både elever og lærere om, hvad der er i spil i feltet mellem en tilgang til undervisning som en one-size-fits-all og en tilgang til undervisning som personaliseret. Hermed en opfordring til at elever og lærere sammen diskuterer oplevelser, erfaringer og udfordringer og bruger dette fælles fundament til fortsat at udvikle god undervisning.
Helle Mathiasen
Professor ved Institut for Naturfagenes Didaktik
Københavns Universitet