All in PÆDAGOGISKE UDFORDRINGER
Gæsteblog · Jakob Pindstrup fortæller om et værdifuldt trick han bruger i sin egen undervisning: "Noget som jeg tidligere nok hovedsageligt gjorde ubevidst - måske endda ligefrem som følge af nervøsitet - og som har taget mig lang tid at anerkende, men som i dag er et af de måske tre vigtigste elementer i min undervisningsform. Det har på overfladen absolut intet med undervisning at gøre. Og det er lige netop derfor, det er så effektivt".
Læs mere ➞
Gæsteblog · Anna Ørnemose Rasmussen deler sine spændende erfaringer som underviser på pædagoguddannelsen. Undervisningen er ofte baseret på dialoger med det formål at bygge bro mellem de studerendes faglige viden og deres erfaringer fra pædagogisk praksis. Der kan opstå et dilemma mellem dialog og faglighed. Hvordan arbejder man med dette dilemma til daglig?
Læs mere ➞
Man kan undervise af mange grunde. For mange af os, er det nok mest drømmen om, at kunne udvikle og rykke andre mennesker. Men dette overordnede mål kommer i mange forskellige afskygninger. Hvad motiverer dig og hvad brænder du særligt for? Deltag i debatten og lad os inspirere hinanden.
Læs mere ➞
Uddannelse skal ikke altid kontrolleres men forbindes med åbenhed, risici og sprækker. Underviseren skal tilføje noget til undervisningssituationen, der ikke var til stede i forvejen. Uddannelse involverer derfor altid en risiko - en smuk risiko.
Læs mere ➞
"Du bliver aldrig færdig, og det er som det skal være" skriver Tomas Tranströmer. Se mit bud på 10 veje til at blive en bedre underviser.
Læs mere ➞
Bidrag til en fælles liste over damage control. Hvad gør man når alt går galt? Hvad er dit bedste forslag?
Læs mere ➞
Få et benspænd og bliv udfordret på din undervisningspraksis. Se nogle eksempler på benspænd.
Læs mere ➞
Få tacklet dine pædagogiske udfordringer: brug denne hurtige og effektive videndelingsmetode.
Læs mere ➞