Bedstemors 1. lov hedder: "Den der arbejder, lærer noget". De 6 råd til bedre elevaktivitet handler bl.a. om variationsmuligheder, at gøre eleverne medansvarlige for dele af undervisningen, begrebskort, spørgeteknik, benspænd og den smukke risiko.
Welcome to my blog. I document my adventures in travel, style, and food. Hope you have a nice stay!
Bedstemors 1. lov hedder: "Den der arbejder, lærer noget". De 6 råd til bedre elevaktivitet handler bl.a. om variationsmuligheder, at gøre eleverne medansvarlige for dele af undervisningen, begrebskort, spørgeteknik, benspænd og den smukke risiko.
Gæsteblog · Jakob Pindstrup fortæller om et værdifuldt trick han bruger i sin egen undervisning: "Noget som jeg tidligere nok hovedsageligt gjorde ubevidst - måske endda ligefrem som følge af nervøsitet - og som har taget mig lang tid at anerkende, men som i dag er et af de måske tre vigtigste elementer i min undervisningsform. Det har på overfladen absolut intet med undervisning at gøre. Og det er lige netop derfor, det er så effektivt".
Gæsteblog · Anna Ørnemose Rasmussen deler sine spændende erfaringer som underviser på pædagoguddannelsen. Undervisningen er ofte baseret på dialoger med det formål at bygge bro mellem de studerendes faglige viden og deres erfaringer fra pædagogisk praksis. Der kan opstå et dilemma mellem dialog og faglighed. Hvordan arbejder man med dette dilemma til daglig?
Man kan undervise af mange grunde. For mange af os, er det nok mest drømmen om, at kunne udvikle og rykke andre mennesker. Men dette overordnede mål kommer i mange forskellige afskygninger. Hvad motiverer dig og hvad brænder du særligt for? Deltag i debatten og lad os inspirere hinanden.
GÆSTEBLOG · Maria Duclos Lindstrøm deler sine spændende erfaringer som universitetsunderviser, og forklarer hvorfor en undervisers rolle ikke er at stjæle al den vigtigste læring fra de studerende ved selv at overtage de mest udfordrende og kompetencegivende aktiviteter!
Uddannelse skal ikke altid kontrolleres men forbindes med åbenhed, risici og sprækker. Underviseren skal tilføje noget til undervisningssituationen, der ikke var til stede i forvejen. Uddannelse involverer derfor altid en risiko - en smuk risiko.
Andel del i rækken af videointerviews om den gode undervisning. Denne gang med Helle Groth som underviser i matematik på KVUC. Helle fortæller bl.a. om vigtigheden af at træne kursisterne i at fremlægge for hinanden, og engang imellem turde at gøre tingene lidt anderledes end man plejer.
"Du bliver aldrig færdig, og det er som det skal være" skriver Tomas Tranströmer. Se mit bud på 10 veje til at blive en bedre underviser.