All in PÆDAGOGISKE UDFORDRINGER
GÆSTEBLOG · Den gode lærer-elev-relation skaber både det lim, der kan binde klassen sammen som et læringsfællesskab fokuseret om et fælles tredje, og den olie, der får tingene til at glide – gennem venlighed, hjælpsomhed og opmærksomhed. Læs Louise Klinges tre kendetegn ved lærerens relationskompetence.
Læs mere ➞
Ågård skriver: "Den vigtigste overordnede pointe i den nyere motivationsteori er, at motivation ikke er noget, elever enten har eller ikke har, men er noget dynamisk..." Se Ågårds motivationsråd og få citater fra antologi om unges motivation.
Læs mere ➞
GÆSTEBLOG · Der er behov for at bruge mindre tid på rettearbejdet. Dels på grund af at besparelserne på gymnasieområdet rammer rettetiden, og dels for at have tid til i stedet at indgå mere i elevernes skriveproces.
Læs mere ➞
Hvordan håndterer man konflikter med elever? Læs om to skelsættende episoder fra Frederikshavn og Slagelse. Hvad har jeg lært af dem?
Læs mere ➞
GÆSTEBLOG · Brian Toft Mouridsen fortæller om sine erfaringer fra pædagogikum: en god kobling mellem teori og praksis, "aktionsgrupper" og lærerig sparring.
Læs mere ➞
At være underviser er multifacetteret. En af de mange facetter er eksamen, noget jeg aldrig bliver færdig med. Det er hele tiden noget jeg kan fintune. Her er mine tre tips. Bidrag med dine bedste tips.
Læs mere ➞
GÆSTEBLOG · Louise Pindstrup Andersen fortæller om sine spændende erfaringer som studerende på både et dansk og et amerikansk universitet. Det var et møde mellem to forskellige tilgange til undervisning. To forskellige syn på, hvad undervisningens mål er. For hvad er målet egentligt? At fylde vand i en spand eller tænde et bål?
Læs mere ➞
I en nær fremtid vil elever hurtigt og billigt kunne erhverve sig automatskrevne opgavebesvarelser, der er så gode og unikke, at de ikke kan anklages for hverken plagiat eller dårlig faglighed. Kun at det ikke er eleven selv, der har skrevet den. Hvordan forholder vi os til skriftlighed i den situation?
Læs mere ➞