Den gode undervisning kræver brugen af en række værktøjer og samtidig evnen til at skabe plads til det uforudsigelige: den menneskelige faktor. Her er mit bud på tre ting du skal gøre før undervisningen.
Welcome to my blog. I document my adventures in travel, style, and food. Hope you have a nice stay!
Den gode undervisning kræver brugen af en række værktøjer og samtidig evnen til at skabe plads til det uforudsigelige: den menneskelige faktor. Her er mit bud på tre ting du skal gøre før undervisningen.
Det er en af de sværeste discipliner: den dynamiske og aktiverende klassediskussion. Alt for ofte ender det med en for højtragende diskussion for de få (oftest siddende på forreste række), som aktivt - med håndsoprækning - markerer sig. Alt imens de andre "holder sig under radaren" og langsomt kobler af. Men hvorfor ikke bare droppe håndsoprækning?
GÆSTEBLOG · For mig at se, må en væsentlig facet ved læring være at de lærende deltager i forhold til en åben struktur der kan bevæges af andre end underviseren, at strukturen er ufærdig og kan bevæges af de tilgange der viser sig, at kursisterne kan sanse teoriernes bredde og analytiske muligheder, som måske ikke engang lige var tænkt af underviseren selv.
Bliv inspireret af Maya Thisteds oplevelser med læring som et ufærdigt projekt.
Den gode start er, som tidligere beskrevet, afgørende for timens forløb. En af mine favoritter er tipskuponen. Den syner ikke af så meget, men åbner op for uddybende forklaringer, eksempler, nye vinkler, fine diskussioner og gode grin.
GÆSTEBLOG · I kender sikkert alle anekdoten om lille Per der bliver spurgt om, hvad han bedst kan lide ved skolen, hvortil han svarer: “frikvartererne”. Og I har sikkert alle prøvet at sidde til undervisning og har været lige ved at falde i søvn. Men indimellem oplever jeg, at der godt kunne gøres noget bedre for at undgå nærmest søvndyssende undervisning. Få Louise Pindstrups konkrete tips til en mere engagerende og interaktiv undervisning.
Knud Illeris har altid været en del af mit pædagogiske bagkatalog. Læs om læringstrekanten og hans varemærke: barrierer mod læring som et dynamiske element.
INSPIRATION · Weekenden er slut. Det er mandag morgen. Det er måske koldt og mørkt. Regnen pisker ned. I mange studerendes øjne en rigtig 'øv-mandag'. Hvad er dit bedste trick, som du hiver op ad ærmet mandag morgen?
GÆSTEBLOG · Den gode lærer-elev-relation skaber både det lim, der kan binde klassen sammen som et læringsfællesskab fokuseret om et fælles tredje, og den olie, der får tingene til at glide – gennem venlighed, hjælpsomhed og opmærksomhed. Læs Louise Klinges tre kendetegn ved lærerens relationskompetence.