God undervisning - interview med Steen Nepper Larsen del 1

Af Jeppe Ejlskov · God undervisning overrasker og er risikobetonet. God undervisning har samtidig, ifølge lektor Steen Nepper Larsen, et udsyn og en dobbelt åbning, hvor verden åbner sig for eleven, og eleven åbner sig for verden. God undervisning er en forførelse ind i det fælles og stiller grundlæggende filosofiske spørgsmål. Det vigtigste pædagogiske spørgsmål er: Hvordan kan man ville noget med nogen? I denne første del af interviewet kan du læse også om pædagogiske paradokser, begrebshistorie, Edutech, modbevægelser og sansen for bevægelse.

Læs mere ➞

Sidste chance - anmeldelse

Af Jeppe Ejlskov · Dannelse mandag morgen. Hvordan ser den ud? Hvordan skal vi forstå dannelse i dag? Hvordan undgår vi at dannelse bliver et tomt elitært ”hattedame” begreb, hvor verden er væk og begrebet står tomt tilbage? Disse og mange andre spørgsmål får du svar på i den fremragende antologi ”Sidste Chance - nye perspektiver på dannelse” - redigeret af Svend Brinkmann, Thomas Aastrup Rømer og Lene Tanggaard.

Læs mere ➞

Når algoritmen bliver far, mor, Gud og den usynlige hånd

Mange siger at de gerne vil gøre mere for at forbedre miljø og klima, men de gør det bare ikke. Det ville jo være mere effektivt, hvis vi, via blid tvang og offentlig udskamning, blev tvunget til det. Så hvad er vigtigst: den enkeltes ret til privat liv eller det kollektive fælles bedste?

Dave Eggers seneste roman er en fængslende fortælling om overvågningskapitalisme fyldt med gode hensigter om at gøre det rigtige og bedste for individet og kollektivet. Om hvordan vi som enkeltpersoner ønsker hjælp til at navigere i dagligdagen.

Af Søren Lindgreen

Få mere feedback ind i hverdagen

Af Michael Lykke · Hvordan kan vi blive bedre til at tale med eleverne om deres læring i hverdagen, selvom der både kan være knaphed på tid og ressourcer? Lektionen giver dig et par praktiske tips og tricks til, hvordan du kan få mere feedback ind i din daglige undervisning.

Læs mere ➞

De 7 forståelsesområder - en tilgang til elevfeedback

Af Michael Lykke · De 7 forståelsesområder er en tilgang til elevfeedback, der oprindeligt er udviklet og afprøvet sammen med undervisere fra 10.-klasse-Campus i Køge Kommune. Skolen har kun eleverne i ét skoleår, og derfor er det afgørende for underviserne, at de hurtigt finder frem til, hvordan de fagligt flytter eleverne så langt som muligt på kortest mulig tid.

Læs mere ➞