Få mere feedback ind i hverdagen
Af Michael Lykke
Hvordan kan vi blive bedre til at tale med eleverne om deres læring i hverdagen, selvom der både kan være knaphed på tid og ressourcer? Lektionen giver dig et par praktiske tips og tricks til, hvordan du kan få mere feedback ind i din daglige undervisning.
I moderne undervisningsteori er der meget fokus på, hvordan man styrker sin undervisning via samtaler med eleverne om deres læringsproces. F.eks. har Danmarks Evalueringsinstitut (EVA) udfærdiget en 40 sider lang rapport, hvor de samler deres anbefalinger til, hvordan man gør feedback til en integreret del af undervisningen i gymnasiet. Her fremgår det bl.a.:
At tilbagemeldingerne skal helst være både summative og formative.
Tilbagemeldingerne skal styrke elevernes oplevelse af, at de lykkes og får endnu mere mod på at lære nyt.
Tilbagemeldingerne skal ikke kun have karakter af ’feedback’, men også af ’feed up’ og ’feed foreward’.
Tilbagemeldingerne skal målrettes den enkelte elev efter, om de har et ’fixed’ eller et ’growth’ mindset.
Men ifølge undersøgelsen ”Trivsel og motivation gennem arbejdslivet i uddannelsessektoren” er den største kilde til frustration et misforhold mellem krav og ressourcer. Derfor kan det svært at leve op til anbefalingerne fra EVA, fordi mange undervisere allerede oplever, at de har rigeligt travlt med andre opgaver.
Jeg syntes, at det er svært…
Alle undervisere har oplevet, at de har sat eleverne til at arbejde selv med en opgave, og så er der nogen, der sidder tydeligt frustrerede tilbage.
-”Jeg syntes, at det er svært,” siger de f.eks. Og når man så spørger ind til, hvorfor det er svært, har eleven ikke det fornødne overblik eller den selvindsigt, der skal til for at kunne svare på spørgsmålet.
-”Jeg ved det ikke,” svarer de måske. ”Jeg kan bare ikke finde ud af det.”
Det er et eksempel på en situation, hvor man ikke altid får givet den konstruktive feedback, som man inderst inde godt ved, at eleven efterspørger. Måske har man travlt, fordi der er flere elever, der ønsker ens opmærksomhed på samme tid? Måske ønsker man at gå videre med emnet, fordi man gerne vil nå det, man har planlagt?
Så, hvordan kan vi få bedre feedback ind i hverdagen uden, at det skal blive til endnu en opgave oven i alle de mange, man har i forvejen?
Afdelingen for praktiske tips og tricks
En mulighed er at gøre brug af forudbestemte spørgetemaer, der fungerer som et slags skelet for samtalerne. I de situationer, hvor man er nødt til at komme med et hurtigt svar, er det vigtigt, at man effektivt afkoder, hvad det er for en udfordring, eleven oplever. Også selvom de ikke altid selv kan give udtryk for det. Spørgetemaerne består af en række spørgsmål, der tager udgangspunkt i typiske udfordringer, som eleverne oplever i det fag, man underviser i. Det kunne f.eks. være:
Oplever eleverne, at de har svært ved at forstå sproget?
Oplever eleverne, at de har svært ved at gennemskue, hvad det er, de bliver bedt om at gøre?
Oplever eleverne, at de har svært ved at anvende de rigtige metoder og begreber?
Oplever eleverne, at de har svært ved at lægge en strategi, når de kommer til de svære spørgsmål?
Oplever eleverne, at det er svært at konkludere ud fra tekster, materiale, forsøg osv.?
Oplever eleverne, at det er svært at bidrage til diskussioner/gruppearbejde?
Pointen er, at hvis man hurtigt afkoder, hvad det er for en udfordring eleven oplever, så kan man bedre give en konstruktiv og differentieret tilbagemelding. Spørgetemaerne bidrager til samtalerne på to måder: For det første støtter det eleverne i at sætte ord på deres udfordringer, fordi man stiller konkrete spørgsmål. På den måde undgår man at sætte eleverne i en position, hvor de oplever, at de ikke engang er i stand til at bede om den rigtige hjælp. For det andet hjælper det underviserne til at give en mere fokuseret og anvendelig hjælp.
Ovenstående er en metode, som er inspireret af De 7 forståelsesområder. En tilgang til feedback, som er udviklet specielt til undervisningssituationer, hvor man har kort tid og få ressourcer til rådighed. Læs mere her.