De 7 forståelsesområder - en tilgang til elevfeedback
Af Michael Lykke
De 7 forståelsesområder er en tilgang til elevfeedback, der oprindeligt er udviklet og afprøvet sammen med undervisere fra 10.-klasse-Campus i Køge Kommune. Skolen har kun eleverne i ét skoleår, og derfor er det afgørende for underviserne, at de hurtigt finder frem til, hvordan de fagligt flytter eleverne så langt som muligt på kortest mulig tid.
Underviserne fandt frem til, at der især er syv ’forståelsesområder’, der spiller ind på elevernes mulighed for at udvikle sig fagligt. Vi undlader bevidst at bruge ordene ’kompetencer’, fordi det er vigtigt at understrege, at disse ’forståelsesområderne’ ikke beskriver evner, som eleven enten har eller ikke har. De 7 forståelsesområder beskriver faktorer, som både kan forhindre ’den dygtige elev’ og ’den mindre dygtige elev’ i at udvikle sig fagligt.
De 7 forståelsesområder er også blevet brugt i andre sammenhænge, hvor man enten har eleverne i kort tid eller kun har dem få timer om ugen. F.eks. særligt tilrettelagte træningsforløb, efterskoleophold, valgfag på uddannelser, camps, temauger, kurser og uddannelser, der er bygget op om en semesterstruktur.
Inspiration til, hvordan I kan bruge de 7 forståelsesområder
Elevsamtaler
Både de formelle og uformelle samtaler med elever har ofte den udfordring, at eleverne kan have svært ved at sætte ord på, hvad de oplever af udfordringer. Og det kan gøre det svært for undervisere at give en feedback, som er konstruktiv, fordi man kan være usikker, om den rammer rigtigt. De 7 forståelsesområder er et godt redskab til at skabe en struktureret ramme for, hvordan man taler med eleverne, når de oplever udfordringer.
Klassekonferencer – samarbejde om indsatser i forhold til eleverne
Nogle skoler anvender klassekonferencer til at gennemgå, hvordan eleverne klarer sig i forhold til det faglige. De 7 forståelsesområder er et godt redskab til at facilitere en struktureret samtale, fordi teamet kan anvende de 7 forståelsesområder som en systematisk ramme for, hvordan ’vi taler om elevernes faglige udvikling.’ De 7 forståelsesområder er også et godt redskab til at få konkretiseret, hvordan differentiering af undervisning skal komme konkret til udtryk i form af f.eks. forskellig feedback til eleverne alt efter hvilket forståelsesområde, man ønsker at fokusere på hos de enkelte elever.
Fagteam møder – samarbejde om indsatser, der går på tværs af årgange, afdelinger og klasser
Fagteams har ofte kendskab til det faglige niveau hos en stor gruppe elever – f.eks på tværs af en årgang eller på tværs af flere klassetrin. Fagteams kan anvende de 7 forståelsesområder til at brede deres analyse af elevernes faglige niveau ud for at se, om der er flere elever på tværs af klasser eller klassetrin, der er udfordrede på de samme ’forståelsesområder’. Og ud fra den analyse, kan fagteamet f.eks. beslutte at sætte indsatser i gang, der går på tværs af klasser og klassetrin. På nogle skoler anvender fagteams også de 7 forståelsesområder til at igangsætte særlige ’ambulancehold’ for elever, der f.eks. har gavn af ekstra undervisning med særligt fokus på deres metodeforståelse i matematik. F.eks. op til en prøve eller en eksamen.