Edutainment fanger dine elevers opmærksomhed
Dette indlæg er skrevet i samarbejde med Søren Lindgreen.
Spil er ikke en magic bullet, men er et glimrende supplement til undervisningen. Her er hvad vi lærte om spildesign ved at udvikle spillet kort om samfundsfag (se spillet her).
- Undervisningsspil skal være simple: less is more. Reglerne skal være simple, og der må ikke være for megen tekst. Spil er ikke mediet til teksttunge informationer.
- Undervisningsspil skal være fleksible: det skal kunne spilles hurtigt og langsomt, af en elev, af flere elever eller af hele klassen og det skal kunne spilles af både den fagligt stærke og udfordrede elev.
- Undervisningsspil skal understøtte didaktiske principper som f.eks. variation, struktur, motivation, elevansvar, videndeling og eksemplaritet.
- Undervisningsspil skal understøtte det faglige: hvilke faglige mål retter spillet sig imod?
- Spil er sjovest, hvis man kan vinde: indtænk konkurrencer og gruppedynamik og vær opmærksom på ikke at udstille de fagligt udfordrede.
- Analoge spil fungerer også i fremtiden og har en taktil dimension.
- Det gode spil kan hackes, d.v.s. at det skal åbne op for nye spilmuligheder og at brugeren selv kan videreudvikle det.
- Spiludvikling tager tid. I kort form skal du gøre sådan: Udvikl, skriv, ret, test, ret, forenkl, gem det væk, find det frem, vurdér, test, tilpas, producér, vent, modtag input, tilpas og opdatér, producer.
Har du erfaringer med spildesign?
Har du prøvet at lave et spil? Del meget gerne dine egne erfaringer eller ideer i kommentarfeltet herunder.