Gode historier ældes langsomt
Med god grund har superstudenten med de 30 12-taller taget Danmark med storm. Som 25-årig udgav Nicklas Brendborg Gopler ældes baglæns – videnskabens svar på et længere liv, og den er både underholdende og læsværdig. Ikke helt på niveau med forbilledet Bill Bryson – der mangler det personlige touch og den fantastiske evne til at finde underlige historier som gør Bryson uimodståelig. Men det vil helt sikkert komme.
Bogen handler om, hvordan man kan leve længere og hvad alder er for en størrelse. Motion, kost og et socialt liv er kodeordene til et langt liv (sammen med flittig brug af tandtråd). Det er jo ikke nyt. Det nye er den samlede historie om, hvorfor det forholder sig sådan.
Der er masser af historier om kroppens byggesten og deres interaktion, krydret med underholdende historier om de mennesker, der fandt frem til opdagelserne.
For på en måde er det jo mærkeligt, at vi ældes så meget at vi dør af det. Næsten alle kroppens molekyler bliver udskiftet hvert 5.-7. år, så hvis vi bare hele tiden har adgang til nye friske byggeklodser, så burde vi jo kunne leve evigt. Som Theseus’ skib, så bliver vores bestanddele løbende udskiftet, men vi er stadig os.
Alle der er interesseret i, hvad det er der gør os gamle, og hvordan vi kan leve sundere, bør læse bogen.
Men det er egentligt ikke det primære formål med denne lille anmeldelse. Formålet er at slå et slag for metoden. Altså det med at formidle et komplekst stof ved hjælp af billeder, historier om opdagelserne, om personerne bag, om ekstreme eller skøre eksempler. Gode historier binder mennesker til mennesker og delelementer til den store historie.
Det burde alle vi undervisere være bedre til. Til at få historierne ind i vores undervisning, og til – ikke mindst – at opfordre vores elever til at lave egen research og historiefortælling. Hvis man kan gøre det inden for molekylærbiologi, kan man gøre det inden for alle felter. Den form for nysgerrighed er det som driver Bryson, og at hans bøger sælger over hele verden. Det er inspirerende på samme måde som Brendborg er det.
Jeg vil elske at deltage til et TED-talk / pecha kucha-lignende arrangement på min skole, hvor elever fortalte historier om mavericks inden for tysk grammatik. Skøre forhold i fysikkens verden eller hvem der opfandt pipetten, baggrunden for psykologiens eksperimenter, danske forfatteres mareridt eller hvad er det specielle ved 12-toner-musikken. Ved sådan research vil det være oplagt, at gøre brug af historie, dansk, sprog og andre relevante fag.
Det vil være ægte tværfaglighed. Det er videndeling. Det er nysgerrighed og historiefortælling. Det er undervisning, når det er bedst.
Gopler ældes baglæns
Nicklas Brendborg
Forlaget Grønningen 1