101 metoder til bedre undervisning
God undervisning handler om aktive deltagere, og med bogen 101 metoder til undervisning af børn og unge er det Annette Hildebrand Jensen og Helle Kloppenborgs ærinde at hjælpe undervisere med netop det.
Bogen er skrevet til alle undervisere - foredragsholdere, formidlere, instruktører, lærere og konsulenter. Og det er forfriskende at det ikke er for siloopdelt, men i stedet handler om hvordan person X kan hjælpe person Y til nye erkendelser.
Bogen er delt op i to dele. Den første med overordnede overvejelser om undervisningens forskellige komponenter: underviseren, deltageren, indholdet, relationer mm. I alt 10 grundlæggende elementer mener de at kunne se i alle former for undervisning.
Derefter kommer et kapitel om os – dig om mig. Altså om personen der skal undervise. Dette kapitel er bogens tyndeste – det stille flere spørgsmål end svar og nogle af rådene er ret banale: ”husk at øve dig”, ”det er vigtigt at være venlig”. Jeg ville også ønske, at forfatterne trådte lidt tydeligere frem: Hvad inspirerer dem? Hvem er deres didaktiske forbilleder? Hvilke metoder har de hver især på en top-5?
Tanken er nok, at de netop ikke vil fylde, men lade det være op til underviseren selv at komme med passende svar. Da bogen netop er skrevet til mange typer af undervisere.
Metoder til enhver lejlighed
Bogens anden del er bogens styrke og formål: At præsenterer gode didaktiske metoder. Og her er den stærk. For at gøre bogen mere anvendelig som praktisk opslagsbog – hvilket den skal forstås som – har Jensen og Kloppenborg sat metoderne ind i et fint skema - se nedenfor.
Man kan altid bruge inspiration
Jeg har læst flere af sådanne metode-bøger, og jeg synes at det tit var det samme man læste. I 101 metoder er der mange jeg aldrig før har set, og mange som jeg vil glæde mig til at afprøve. Det kunne være øvelse 28 med små breakers i form af energiskabende opgaver eller øvelse 54 med at skabe opdele klassen i ’meningsfelter’ hvor eleverne kan stille sig efter anskuelse. Metoder varierer fra 5 til 120 min og alle fag vil kunne inspiration.
Vores (min) hverdag er ofte præget af en vis form for nødvendig rutine. Derfor er godt engang imellem at læse en bog der får en til lige at genoverveje hvorfor og hvordan man underviser. Det kan bogen, men den kan især bruges punktvist: ved lige at tage ned fra reolen og finde inspiration til en øvelse til morgendagens undervisning.
De didaktiske metoder er omskiftelige variabler i en undervisers hverdag. Konstanten i de hverdage er underviseren selv. Det er os undervisere der skal orkestrere og inspirere i undervisningen. Det er os der skal være de mest engageret, og hvordan man opnår dette, siger bogen ikke meget om – men det er på den anden side nok heller ikke dens ærinde.
101 metoder til undervisning af unge og voksne
Annette Hildebrand Jensen og Helle Kloppenborg
Hans Reitzels Forlag